شاید نیچ مارکتینگ فکر شما رو مشغول کرده و قصد دارین در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید تا به درآمد بیشتری برسید. نیچ مارکت میتونه نیاز های بخش کوچک از بازار رو برطرف کنه و روی یک کالا یا یک نوع خدمات ویژه تمرکز میکنه. تکنیک بازاریابی نیچ ، میتونه از تاثیر گذار ترین استراتژی ها برای ورود به بازار رقابت باشه. مفهوم کلی بازاریابیِ عبارت نیچ ، به بازاریابی متمرکز یا بازاریابی گوشه ایی میتونیم اشاره کنیم. نیچ مارکتینگ یا جاویژه هم به معنی هدف قرار دادن یک محصول یا خدمات در بخشی از بازار است که این بخش کوچیک مورد توجه رقیبان بزرگ بازار قرار نگرفته. به عبارت ساده تر ، نیچ مارکتینگ به نوعی کسب کار گفته میشه که نیاز یک بخش کوچک و حدود جامعه رو تامین میکنه.
به طور کلی تخصصی گرایی علت اصلی موفقیت در نیچ مارکتینگ است. معمولا کسب و کار های بزرگ نیاز های بزرگ مشتری ها رو برطرف میکنن. این کار برای کسب کار هایی که کوچک هستن و تازه تاسیس شدن و در اول کار توانایی برداشتن قدم های بزرگ رو ندارن ، کار مشکلی به شمار میره. با این شرایط با شناخت بخش های کوچک و دیده نشده بازار میشه به راحتی نیاز مشتریان رو برطرف کرد. مسئله ایی که وجود داره اینه که این بخش به راحتی قابل شناسایی نیست و شناخت اونا توسط افراد کارکشته و بازاریابان نیچ باید صورت بگیره.
مراحل نیچ مارکتینگ
کسب اعتبار
در این استراتژی افرادی که از تاثیرگذاری برخوردارن درباره ی محصول و خدمات با مشتریان صحبت میکنن. بازدهی این روش به اعتماد ، دید و نظر افراد دیگه نسبت به شخصی که انتخاب شده بستگی داره.
بازاریابی دهان به دهان
در روش بازاریابی دهان به دهان سازمان تقریبا بدون هزینه و تبلیغات میتونه نظر مشتریان رو نسبت به برند کسب و کار خودش جذب کنه.همین نظر مثبت مشتریان میتونه بهتر از رسانه های تبلیغاتی عمل کنه و افراد دیگه رو به استفاده از خدمات و خرید محصول ترقیب کنه.
تایید موازی
در روش تایید موازی ، نام برند به صورت گسترده در بازار منعکس میشه. در واقع این روش مشابه اینفلوئنسر مارکتینگ عمل میکنه. اما تفاوتی که داره اینه که به جای انتخاب افراد مشهور و معروف ، برای نیچ مارکتینگ از رسانه های ارتباطی موثر استفاده میشه.
مزایای نیچ مارکتینگ
در دنیای امروز میشه گفت بیشتر بیشتر کسب و کار ها ، با هدف رفع نیازهای مشتریان به وجود میان. به این دلیله که صاحبان و مدیران این نوع کسب و کارها سعی میکنن برای شناسایی دقیق نیاز مشتریان راهکارهایی رائه بدن. ابن امر باعث میشه که رقابت خیلی زیاد بشه. هر اقدامی که در کسب و کار انجام میشه باید خیلی دقیق و حساب شده باشه و پشت هر عملی یک برنامه فکر شده تنظیم شده باشه. معمولا کسب و کارهای بزرگ به نیازهای برطرف نشده ی بخش های کوچک اهمیتی نمیدن و به رفع خواسته های بخش کوچک جامعه توجهی نمیکنن. از طرفی هزینه خودشون رو صرف بخش بزرگ و بخش کوجک به صورت همزمان نمیکنن چون در بیشتر مواقع سرمایه گذاری های بزرگ انجام میدن که سود بیشتری هم به همراه داشته باشه. و علاقه ی چندانی به سرمایه گذاری در بخش های کوچک ندارن. این امر میتونه خیلی به سود شخصی باشه که قصد داره نیچ مارکتینگ یا جاویژه اعمال کنه و رقابت در بازار براش کاهش پیدا میکنه و موفقیت افزایش پیدا میکنه.
بیشتر بخوانید : بازاریابی چیریکی چیست ؟
دلایلی که باعث میشه با اعمال نیچ مارکتینگ ، کار شما راحت تر بشه :
رشد در جاویژه ، نسبت به بازار گسترده خلی سریع تر و ساده تر میتونه اتفاق بیوفته. چون افراد یک نوع نیاز های مشخص دارن که از همون اول شناسایی شده و مورد هدف قرار گرفته شدن.
چطور میشه یک بازار رو به جاویژه تبدیل کرد؟
باید اینو بگیم که ممکنه رقابت در این زمینه زیاد باشه. ولی جای نگرانی نیست چون هرچقدر که رقبا زیاد باشن باز میشه بازاری رو برای خودتون به وجود بیارین. برای حضور کسب موفقیت در نیچ مارکتینگ ، باید یه سری نکات رو به خوبی رعایت کنید.
بیشتر بخوانید : بهترین زمان خرید رپورتاژ چیست ؟
بررسی همه جانبه:
راه موفقیت در بازاریابی اینه که مشخص بشه این روش نیچ مارکتینگ برای کسب و کار شما عملی و قابل اجراست یا نه ! با این که در این روش بازار ما کوچک است باید مفید و درآمد زا هم باشه. باید مشتریان و خواسته هاشون به خوبی شناسایی بشن. تحقیقات و کسب اطلاعات هم مسئله ایی نیست که در یک مرحله ودر کوتاه ترین زمان اتفاق بیوفته.
دانش کافی :
برای اینکه در نیچ مارکتینگ موفقیت کسب کرد باید درک کامل و درستی از حیطه کاری خودتون به دست آورده باشید. شناخت روش های بازاریابی به کار کمک میکنه. رقیب هارو نباید دست کم گرفت و با مطالعه و اجرای اطلاعات از اونها پیشی گرفت.
تطبیق دادن:
ممکنه بعضی از مشتریان با ایمیل جذب بشن. بعضی ها با شبکه های اجتماعی بهتر ارتباط برقرار کنند. برای موفقیت باید با همه مخاطبان ارتباط برقرار کرد.
بهتربن روش موفقیت در هر کسب و کاری مخصوصا نیچ مارکتینگ راه اندازی یک سایت است
لازم نیست هزینه زیاده کنید و سایت کد نویسی آماده کنید. میتونید با یک طراح سایت حرفه ایی صحبت کنید تا سایت وردپرسی براتون طراحی کنه. با همون امکانات و هزینه خیلی کمتر. بعد از طراحی سایت پیشنهاد ما به شما اینه که تولید محتوا رو استارت بزنید. البته محتوای یونیک و سئو شده که کار یک متخصص است و به شما در دیده شدن کمک خیلی زیادی میکنه. قدم بعدی بهینه سازی سایت است که برای اون هرچه سریع تر باید اقدام کنید. تا زمانی که سایت دارین و کسب وکاری راه انداختین باید برای سئو سایتتون هم اقدام کنید.این کار رمز موفقیت در نیچ مارکتینگ و بقیه ی کارهاست. فقط کافیه این کار رو به متخصص سئو بسپرید تا از طریق سایت بازدید محصول و خدمات شما روز به روز افزایش پیدا کنه. این افزایش بازدید باعث جذب مشتری و کسب درآمد بیشتر میشه. فعالیت در شبکه های اجتماعی مختلف مخصوصا اینستاگرام به شما کمک زیادی میکنه.
سخن آخر
در این مقاله سعی کردیم با مفهوم کلی نیچ مارکتینگ آشنا بشید و بتونید این روش بازاریابی رو پیش بگیرید و درآمد خودتون رو افزایش بدین. برای موفقیت در هر کاری باید اطلاعات و مهارت های خودتون رو افزایش بدین و با صبر حوصله طبق دانشتون ، برنامه ریزی دقیقتون رو اجرا کنید. چنانچه در این باره مشکلی برای شما وجود داره میتونید با تیم پشتیبانی پویا وب در ارتباط باشید.