طراحی پورتال، طراحی پورتال شرکتی، سازمانی و ...

چکیده مقاله

طراحی پورتال به دسته از وب سایت هایی گفته می شود ، که اغلب شامل وب سایت های سازمانی می باشد. طراحی پورتال ها دیگر فقط وظیفه و هدف اطلاع رسانی و تولید خبر ندارند و در آن ها انواع اطلاعات ، سامانه های ارتباطی و اطلاع رسانی ، سرویس های خدماتی آنلاین ، مدیریت کاربران و … که یک سازمان آنها را نیاز دارد شامل می شود ، تا یک سازمان بتواند خدمات فیزیکی خود را به صورت آنلاین ارائه دهد. در اصل طراحی پورتال برای این ساخته می شود که کاربران را وارد سایت جامعی از دانستنی ها و مقالات مورد نظر می نمایند. در واقع سیستم های ترکیبی هستند که برای کاربر جستجو کردن و پیدا کردن مطالب را آسان تر می شود.

اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم طراحی سایت پورتال به نوعی از وب سایت گفته می شود که توی آن کاربران وب سایت صرفا فقط خواندن مطالب را انجام نمی دهند و در آن فعالیت های بیشتری دارند. اگر بخواهیم یک مثال از طراحی سایت پرتال بزنیم ، باید بگوییم که سایت هایی خبری و اطلاع رسانی که هر شخصی می تواند با اقدام چند روش داخل آنها محتوا بنویسید یک نوع پرتال هستند همانند وب سایت ویکی پدیا.

پادکست :

فهرست مطالب

فرق طراحی پورتال با طراحی سایت چیست؟

در طراحی پورتال و وب سایت تفاوت های زیادی وجود دارد و این دو مورد یکی نیستند. در طراحی  سات پرتال ها و وب سایت ها یک سری شباهت های ظاهری وجود دارد که باعث می شود افراد برای تشخیص این دو از هم دچار مشکل شوند ، ولی با هم تفاوت دارند.

به صورت کلی اگر بخواهیم بررسی کنیم وب سایت ها به یک مجموعه ای از صفحات وب گفته می شوند که در سطح اینترنت وجود دارند ، اما طراحی پرتال ها یک راه یا دریچه برای ورود به شبکه جهانی اطلاعات هست.

وب سایت ها یک پایگاه موضوع محور است و هر وب سایت برای یک موضوع مشخص و خاص فعالیت می کنند. و مخاطب هایی که از وب سایت ها استفاده می کنند در واقع به دنبال اطلاعات همان موضوع هستند. اما در پرتال ها کاربران سیستم کاربر محور وجود دارد و امکانات portal ، به نحوی طراحی می شوند که بتواند نیاز تمامی کاربران را برطرف کند.

بیشتر بخوانید : خرید سایت شرکتی، یک وب سایت چه منافعی برای شرکت ما دارد؟

 

بهترین طراحی پرتال باید شامل چه امکاناتی باشد ؟

  • سرعت لود و بارگذاری وب سایت مناسب باشد.
  • سایت در همه مرورگرها بدرستی و یکسان نمایش داداه شود.
  • طراحی سایت پرتال ریسپانسیو باشد و نمایش سایت در موبایل، تبلت و دکستاپ مناسب کاربر باشد.
  • محتوایی که در سایت وارد می شود توسط گوگل کش شود.
  • کاربر بتواند به راحتی در سایت صفاحات را مرور کند و منو بندی و رفتن به صفحات داخلی و برگشتن و یافتن همه صفحات لازم بدرستی و موثر اتفاق بیوفتد.
  • باکس سرچ در سایت بدرستی کار کند و کاربر بتواند خیلی آسان به محتوای مورد نظر دست یابد.
  • فرم های سایت به درستی کار کنند و گزارش فرم های پر شده به درستی برای ادمین پرتال ارسال شود.
  • دسترسی های پانل ادمین به درستی داده شده باشد.

انواع طراحی پورتال : سازمانی، شرکتی، شهرداری و ...

1- تخصصی : این دسته بندی برای کارهای خاصی طراحی شده اند.
2- علمی : برای تبادل اطلاعات در زمینه های مختلف بین کاربران مورد استفاده قرار می گیرند.
3- سرمایه گذاری : برای شرکت های سرمایه گذاری در بورس و ارز های دیجیتال استفاده می شود.
4- شرکتی : پورتالی که برای شرکت ها طراحی شده و استقاده کنندگان آن کارمندان شرکت می باشند.
5- تجاری : این پرتال ها دارای دو مدل B2B و B2C می باشند.
6- شهری : همانطور که از نامشان مشخص است برای یک شهر ، شهرستان ، استان و یا کشور طراحی می شوند. در آنها اطلاعات مربوط به آن منطقه قرار می گیرد.

7- طراحی پورتال سازمانی : برای سازمان ها و نحاد های دولتی و کشوری طراحی می شود که ادمین آنها یا همه مردم و یا پرسنل آن سازمان می باشد.

پورتال چیست؟

موارد پر کاربرد در طراحی پرتال چه نام دارند؟

در طراحی  پرتال موارد مهم پر کاربردی هستند که باید توسط طراح وسازنده پرتا رعایت شوند. البته این موارد به طور معمول توسط بیشتر عومال سازنه و نگدارنده پورتال و ، خود کاربرانی که در استفاده از پورتال سهیم هستند ، به وضوع قابل رویت هستند. در قسمت زیر به موارد مهم طراحی پورتال اشاره کرده ایم :

اپلیکیشن : این بخش برای کاربران و کسانی است که نیازدارند تا در قالب یک برنامه ، کار های خود را انجام دهند. این مورد در اپلیکشن سرور ساخته می شود و معمولا تحت j2ee است.

Taxonomy : این مورد به این شکل است که در آن اطلاعات و مواردی که نیاز به تعامل و استفاده است را ، در قالب یک منبع قابل سرچ ، استفاده ، ویرایش و … توسط کاربران مد نظر آن حوزه ، قرار می دهند.

Port let : این گزینه در ساخت پورتال ، به انجام دهنده وظایف معروف است. به این شکل که اطلاعات را در قالب هر نوع آیتم از کاربر دریافت ، و اطلاعات مورد نظر را از دیتابیس و سایر مواردی که شبکه است را فراخوانی و به آن نشان می دهد. معمولا در ساخت پورت لِت پورتال ، از زبان های xhtml ، html و wml استفاده می شود و به سیستمی که توسط آن ها ساخته می شود را fragment می نامند.

Categorization Engine : دسته بندی اطلاعات و موارد مهم طراحی پورتال بسیار مهم است. این سیستم بر پایه این عمل می کند که فایل ها و اطلاعات را طبق برنامه ، الگوریتم ها ، مستندات ، نوع اطلاعات ، فلیتر و … دسته بندی می کند تا ارائه و فراخوانی آن ها را به شکل مرتب انجام و نمایش دهد.

پورتال چیست؟

filter : برای مشخص شدن فایل های درون taxonomy و ارائه آن توسط سیستم برنامه ریزی شده است. با این کار تعیین می شود که کدام فایل ها در کجا باید ایجاد ، ویرایش و … شود و مشخص شود که چه فایل هایی هستند تا درست فراخوانی و عملیات صورت بگیرید.

Crawler : این بخش از پورتال به این شکل است ، صفحات و منابعی که قابل دسترسی هستند را ، از سمت یک ربات شناسایی و برسی می کند. به این شکل فایل هایی که برای آن تعیین می شود را شناسایی و در اطلاعات اصلی ، آن را استخراج و بررسی می کند تا سایر الگوریتم های ساخته شده آن دچار مشکل نشود.

این موارد از طراحی پورتال ، گزینه هایی هستند که باید در اصول ساخت آن رعایت شوند. البته این را در نظر داشته باشید که نوع ساخت هر کدام از موارد گفته شده ، بسته به نیازی که یک کسب و کار و یا شرکتی که دارد است.

شکل و ساز این موارد به یک مدل است و باید طبق موردی که نیاز است در آن فایل ها دسته بندی شوند ، فراخوانی شوند ، از فیلتر عبور کنند و به درستی شناسایی و نتایج آن به کل سیستمی که تعیین شده است ، معرفی گردد.

زیر portal در طراحی پرتال چیست؟

در طراحی سایت پورتال تحت یک دامنه ای همانند pouyaweb.ir راه اندازی می شود گاه از ساب دامنه های آن نظیر subitem.pouyaweb.ir برای راه اندازی زیر پرتالی استفاده می شود که از portal اصلی کوچکتر است اما زیرمجموعه آن بحساب می آید ولی اون زیر پرتال مستقل از پرتال اصلی است اما زیر نظر مجموعه پرتال اصلی است. به زیر portal ها، subportal هم میگویند.

طراحی پرتال سازمانی چیست و چگونه راه اندازی می شود؟

پورتال سازمانی در واقع به سایتی گفته می شود برای پیاده سازی فرایند های مورد نیاز یک سازمان. در portal سازمانی چند فاکتور خیلی مهم هستند:

1- سرعت آن :

در طراحی پرتال های سازمانی سرعت آنها خیلی مهم هستش و باید در سریع ترین زمان ممکن وب سایت لود شود.

2- آسانی کار با آن :

سهولت در اجرای آن به این دلیل مهم است تا کاربران غیر آی تی بتوانند خیلی راحت با آن پرتال کار کنند.

3- سیستم مدیریت محتوا :

طراحی پورتال سازمانی باید مجهز به یک سیستم مدیریت محتوای کامل باشد که بتوان کاربری‌ها آن را با تنوع ماژول‌های محتوایی موجود به هر شکلی تغییر دهند. ویرایش محتوایی در آن با ساختار WYSIWYG می‌باشد.

4- مدیریت پوسته‌های گرافیکی :

طراحی پرتال باید امکان استفاده از انواع قالب‌ های گرافیکی را دارا باشد. مدیر پرتال می‌تواند برای بخش‌های مختلف از آن از پوسته‌های مورد نظر خود استفاده کند.

5- امنیت portal خیلی مهم است :

با توجه به اینکه تعداد کاربران که در طول روز به portal های سازمانی وارد می‌شوند، زیاد می باشد از این رو حفاظت از اطلاعات portal های سازمانی همیشه در خطر است.

تامین امنیت و رفع حفره‌های امنیتی آنها ها مسئله غیرقابل انکاری است. که باید تمامی طراحان پرتال این موضوع را مهم بدانند.

بیشتر بخوانید: بهترین شرکت طراحی سایت آموزشی چیست؟ چه ویژگی هایی دارد؟

 

انواع طراحی پورتال های سازمانی :

ساخت پورتال های سازمانی بیمه :

در طراحی آنها شرکت های بیمه می توانند به کاربران این امکان را بدهند تا کاربران با استفاده از آن ، برخی از خدمات : استعلام بیمه ، خدمات دفترچه بیمه ، پرداخت حق بیمه و … را انجام دهند و برای آنها راحتی کار زیادی مهم است.

طراحی پورتال های سازمانی بانک ها :

یکی از سازمان هایی که در کشور ما کاربران فعال زیادی دارد بانک ها هست. طراحی سایت پورتال برای بانک ها یکی از بهترین راه های برای خدمات رسانی سریع تر و وسیع تر است. بانک ها می توانند با آن بدون نیاز حضوری ، کاربران به بانک ها برای انجام هر کاری خدمت رسانی خود را انجام دهند.

طراحی سایت portal های سازمانی شرکتی :

طراحی پورتال برای شرکت ها به عنوان یک ابزار بسیار کمک کننده ، در گردش وظایف کار ، ارسال اسناد و گزارش ها بین همکاران است و می تواند سرعت و راحتی کار را برای در شرکت بالا ببرد.

portal خبری :

امروزه دیگر روزنامه خواندن و روش های سنتی مطالعه بسیار از استفاده مردم افتاده اند و افراد معمولا از سایت های خبری برای دنبال کردن خبر های روز دنیا و کشور استفاده می کنند چرا که این منابع به صورت کامل اخبار را روزانه درج می کنند و کاربران می توانند در لحظه خبر های روز را مطالعه کنند.

امکان نقشه حرارتی فعالیت کاربر در طراحی پرتال سازمانی، اصلا میدونی نقشه حرارتی چیه ؟

نقشه حرارتی فعالیت کاربر یا به انگلیسی Heat map است در حقیقت به زبان ساده نقشه حرارتی فعالیت کاربر ابزاری مهم برای کمک به بازاریابان است تا بتوانند درک صحیحی از مکان های تعامل کاربران با پرتال داشته باشند.

نقشه حرارتی فعالیت کاربر مدتی است که به یکی از پایه‌های اصلی بازاریابی دیجیتال تبدیل شده و از ابزارهای مهم و اساسی برای درک نحوه تعامل کاربران با portal سازمانی است.

زمانی که می‌خواهید بدانید مشتریان به کدام بخش از وب سایت شما تمایل بیشتری دارند، نقشه حرارتی فعالیت کاربر به شما کمک می‌کند.

نقشه حرارتی فعالیت کاربر رفتار کاربران را با مقیاس رنگی از قرمز تا آبی اندازه گیری می کند. گرم‌ترین رنگ (قرمز) نشان دهنده بالاترین سطح درگیری مخاطب با آن ناحیه از پرتال و سردترین رنگ (آبی) ناحیه ای را نشان می‌دهد که کاربران کمترین سطح درگیری را دارند.

طراحی پورتال ، طراحی پرتال فروشگاه ساز

فروشگاه ساز چیست؟ 

فروشگاه‌ساز یک ابزاری است که روند طراحی و راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی را برای شما ساده می‌کند. یک فروشگاه ساز عالی باید تمامی امکانات سایت فروشگاهی همانند مدیریت، ویرایش و به‌روزرسانی محصولات پورتال را در اختیار شما بگذارد.

فروشگاه ساز پورتال یا همون پرتال فروشگاه ساز چیست؟

اینترنت به سرعت در حال تحول است از جمله این تحولات می توان به فروشگاه ساز پرتال اشاره نمود، در این تحول نحوه مقابله فروشندگان کالا و خریداران از حالت سنتی فیزیکی به حالت ارتباط کامپیوتری تبدیل شده است امروزه دیگر نیازی به صرف ساعت ها زمان در فروشگاه ها، ترافیک خیابان ها و … جهت انتخاب و مقایسه محصولات مورد نیاز نیست. کافی است آدرس فروشگاه اینترنتی خود را وارد نموده یا از طریق موتور های جستجو بیابید.

برای ساخت و راه‌اندازی سریع فروشگاه اینترنتی می‌توانید از فروشگاه ساز پرتال استفاده کنید. ایجاد فروشگاه اینترنتی با استفاده از پورتال فروشگاه ساز، روش رایج و پرکاربردی در تمام دنیا است.

با استفاده از پرتال فروشگاه ساز به راحتی می توانید فروشگاه اینترنتی خود را ایجاد کنید. با پورتال فروشگاه ساز می توانید محصولات را با تصاویر زیبا و مشخصات جامع به بیننده ارائه دهید. خریداران نیز می توانند به راحتی توضیحات و مشخصات کالاها را مطالعه کرده و کالای خود را در فروشگاه اینترنتی انتخاب وجه آن را از طریق درگاه های بانک پرداخت و از طریق پست دریافت نمایند .

پرتال فروشگاه ساز باید چه امکاناتی داشته باشد ؟

1- مدیریت ویجت ها

2- حسابداری و مالی

3- مدیریت لجستیک

4- مدیریت ارتباط با مشتری

5- مدیریت کاربران

6- مدیریت بک آپ و پشتیبانی

7- تقسیم بندی مشتری باقابلیت ارائه ی قیمت های مختلف

8- تقسیم بندی مشتری باقابلیت ارائه ی قیمت های مختلف

9- مدیریت خدمات پس از فروش

10- مدیریت سفارشات

11- تنظیمات سایت

12- مدیریت محتوا

13- مدیریت فایل های دانلودی

14- اپلیکیشن

15- چند زبانه بودن

16- مدیریت رسانه

ویژگی های فروشگاه ساز پرتال :

برخی از ویژگی ها برای طراحی پورتال ساز فروشگاهی عبارتند از:

  • چت آنلاین.
  • راهنمای تصویری برای خرید یا سوالات متداول می توانند کمک بسیار خوبی بری خرید آسان کاربران باشد.
  • امکان ثبت نظر ، امتیازدهی به محصول و رتبه بندی به نظرات دیگر مشتریان.
  • معرفی محصولات مشابه به مشتری.
  • امکان انتخاب نحوه پرداخت توسط مشتری به ضورت آنلاین یا پرداخت در محل.
  • ارائه تخفیف به کاربران که خرید با تراکنش بالا داشتند.
  • امکان اعمال تخفیف درصدی برای یک دسته بندی از محصولات.
  • معرفی پر فروش ترین، پربازدیدترین، جدیدترین و کالاهای شامل تخفیف در آنها.
  • نماش فیلم تبلیغاتی برای محصولات advertise.
  • رعایت استانداردهای seo.
  • امکان معرفی محصول به دوستان.
  • امکان افزودن محصول به علاقه مندی ها.
  • امکان ارائه تغییرات قیمت به صورت نمودار.
  • امکان گزارش گیری ادمین از فروش محصولات مختلف در بازه های زمانی مشخص و تراکنش های مالی صورت گرفته.
  • امکان ارسال پیام کوتاه و ایمیل هم به مشتری و هم به ادمین پس از ثبت سفارش.
  • رسپانسیو بودن در فروشگاه ساز پورتال.

شرکت طراحی پورتال : پویا وب

معمولا داشتن portal برای سازمان ها یک اصل مهم به حساب می آید. این نوع از سایت ها می توانند بخش های مختلف یک سازمان را به یکدیگر متصل کنند. از دیگر مراکزی که نیاز واضح و مبرهنی به شرکت طراحی پورتال دارند دانشگاه ها هستند. دانشگاه ها برای مدیریت قسمت های مختلف سایت نیازمند این نوع از سایت ها هستند تا بتوانند به راحتی امور دانشجویی را اداره کنند.

ساخت portal با داشتن سیستم منحصر به فرد در مدیریت اطلاعات و کاربران و همچنین تنوع آن در کاربرد های مختلف آن برای موسسات، شرکت ها و نحاد ها، می تواند گزینه خوبی برای انتخاب به جای طراحی سایت باشد.

با مشاوره از شرکت طراحی پورتال متوجه می شوید که چه نوعی مناسب کسب و کار شماست و هر طور که بخواهید سفارش طراحی آن را می دهید.

طراحی پورتال :

ما تا به اینجا به شما همراهان عزیز پویا وبی توضیح دادیم ، که طراحی پورتال ، طراحی portal سازمانی و فروشگاه ساز پرتال و … چیست و چه کاربردی دارد و همچنین به طور کامل معرفی سیستم آن توضیح داده شد. به عنوان جمع بندی باید بگوییم که طراحی این نوع از سایت ها یک روش بسیار عالی برای افزایش درآمد است و شما می توانید برای جذب مخاطبین و درآمد بیشتر از این روش استفاده کنید.

تماس با پویا وب

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در google

آژانس طراحی سایت پویا وب با طراحی وب سايت حرفه‌ای و طراحی فروشگاه اینترنتی بيش از پانصد شرکت و ميزبانی بيش از هزار وب سايت، فعاليت رسمی خود را از تابستان سال 1395 آغاز کرده و همواره می‌کوشد خدمات خود را با بالاترين کيفيت ممکن و با بهره‌گيری از جدیدترین متدها به شما ارائه دهد.