Serp چیست؟ اصلا این معیار چه کاربردی داره؟

خیلی از دوستانی که در خصوص این کلمه در گوگل سرچ کرده اند نمی دانند که خودشان از طریق Search Engine Result Page وارد سایت شدند. و الان هم در مورد این می خواهند بدانند که serp چیست.

خب دوستان ما موتور های جستوجوگر متفاوتی و متعددی داریم و برای هر کدام نیاز است تا به شکلی این نتایج به نمایش گذاشته شوند. در واقع بیشترین سرچی که صورت می گیرد ، توسط موتور جستوجوگر گوگل است. این مقاله هم در رابطه با اینکه serp چیست پرداخته و همچنین در رابطه با انواع مختلفی را که در صفحات نتایج امکان نمایش دادن است را توضیح داده است.

موردی که حائز اهمیت است ، این است که آیا می توان صفحه و محتوای خود را نسبت به الگوریتم ها و سیستمی که برای نمایش لینک در serp تعیین شده است ، ایجاد کرد یا خیر. این موضوع به این برمیگردد که آیا سایت و صفحات آن سئو شده است یا خیر؟

از طرفی اینکه انواع محتوا ها به چه شکل در اسکیما و دیدن شدن در نتایج دارد به چه شکل است ، باید بدانید که چجور محتوایی به کاربر و موتور جستوجوگر ارائه می دهید. یعنی هر مورد در الگوریتم به شکل خاصی بررسی می شوند و نیاز است تا طبق هدف خود طراحی و ایجاد آن ها را انجام دهید.

برای درک بهتر اینکه serp چیست و چگونه سئو سایت ما روی آن تاثیر دارد ، بهتر است که ادامه این مقاله را دنبال کنید تا به اطلاعات جامعی دست یابید.

پادکست :

serp چیست

Serp چیست و دقیقا کارش چی هستش؟

همانطور که خودتونم حتما توی گوگل در مورد خیلی از موارد ، که یکی از آن ها همین مورد است ، سرچ می کنید. بعد از این که شما کلید واژه مورد نظر خود را سرچ کردید ، گوگل چه ری اکشنی به وارد کردن کلید واژه شما دارد؟ بله درسته. نسبت به چیزی که می خواهید ، محتوا هایی رو براتون تو قالب یک صفحه قرار میدهد.

از موتور جستوجوی گوگل در حدود 22 سال از عمر آن می گذرد. در طول این گذشت زمان از ساخته شدن گوگل ، تغییرات بسیار زیادی در آن ایجاد شده که یکی از اون ها تغییراتی در نمایش محتوا و نتایج است.

serp چیست

ببیند دوستان ، موتور جستوجوگر گوگل ، طبق نیاز های کاربر ، الگوریتم هایی را ساخته و آماده کرده اند. در نظر داشته باشید که کاربران با گذشت زمان ، نیاز پیدا می کنند تا برای رسیدن به اطلاعات مورد نظر خود ، محتوا های درست و صحیحی رو ببینند. این معیار ها و الگوریتم ها در کنار هم دسته فاکتور هایی را ایجاد می کند ، که Search Engine Result Page بایستی در نمایش محتوا و وب سایت های پیشنهادی ، از آن ها تبعیت کند.

اما نکته اینجاست که ما چند نوع صفحه در نمایش نتایج از سمت گوگل داریم؟ اصلا Search Engine Result Page چیست و به چه شکل به کاربران به نمایش گذاشته می شود.

serp چیست

دقیقا serp چیست؟ چند نوع صفحه در نمایش serp وجود داره؟

Serp در اصل به معنی Search Engine Result Pages است. به پاسخ و صفحاتی که گوگل به سرچ کاربران ، نمایش می دهد را serp می گویند.

Search Engine Result Page به شکل ها مختلفی در نمایش است. به عنوان مثال برای برخی از سرچ هایی که صورت می گیرد که در آن سوالی نوشته شده و موتور جستجوگر با هوش مصنوعی خود ، جواب آن را یافته و در قالب متنی درشت به کاربر نشان می دهد. یا در برخی از سرچ های می توان دید شکل دیگر SERP چیست. مثلا محتوا های پیشنهادی در قالب عکس ها و ویدیو های پیشنهاد در اول یا بعد از چند مورد لینک و اسکیما معمولی نمایش داده می شود.

serp چیست

در این قسمت از مقاله می خواهیم به انواع مختلفی از حالات serp بپردازیم. این حالات در کلمه ای که سرچ می شود ، متفاوت و نتایج مختلفی را نشان می دهند.

نتایج صفحات Search Engine Result Page به دو دسته نتایج طبیعی و نتایج برجسته تقسیم می شوند. این نتایج هر کدام با جمع آوری اطلاعاتی خاص و شرایط متفاوت ، هر کدام به شکل ها متفاوتی در سرپ ظاهر می شوند.

به عناون مثال ، شما در نتایج معمولی ، یکسری اطلاعات و مطالبی است که طبق الگوریتم های سئو و گوگل توسط کراولر ها یافت شده اند. حال با اطلاعاتی که به صورت جداولی سازمانی از آن بررسی می شود. حال این اطلاعات به شکل داده های ساختار یافته یا همان اسکیما به نمایش گذاشته می شود.

serp چیست

نتایج معمولی در آنالیز serp

همانطور که گفته شد نتایج معمولی به شکل داده های سازمانی و ساختار یافته به شکل اسکیما در نتایج سرپ به نمایش گذاشته می شود. اما همین نتایج معمولی خودشان از چندین قسمت تشکیل شده اند. البته باید این را در نظر داشته باشید که به مرور زمان ، طبق الگوریتم های گوگل ، این نتایج در نمایش سرپ ، به آن مواردی مناسب و مهم دیگری تعلق می یابد.

به طور کلی به نتایج معمولی که به مرور زمان به آن المان و آیتم های دیگری از نمایش آن در سرپ تعلق می گیرد را ، ریچ اسنیپت (Rich snippet) می گویند.

Rich snippet در واقع مواردی پیشرفته تر از نتایج معمولی سرپ هستند. این موارد که از اسکیما هایی تشکیل شده که در آن ، لینک های خارجی و داخلی دیگر ، زمان انتشار ، امتیاز نوشته ، نوشته adw و … را در نمایش Search Engine Result Page به نمایش گذاشته می شود.

serp چیست

عوامل شکل دهنده اصلی یک نتیجه ساده در serp چیست؟ به طور کلی نتایج معمولی از سه قسمت اصلی و اولیه تشکیل شده اند که به مرور زمان طبق الگوریتم های تعریف شده ، در صورت فعالیت داشتن در آن صفحه به شکل اسکیمای آن اضافه خواهد شد. این سه قسمت اصلی به شرح زیر هستند :

  1. نوشته عنوان
  2. لینک و آدرس صفحه
  3. توضیحات متا دیسکریپشن

به غیر از این نتایج طبق چیزی که گوگل خودش تشخیص دهد به بالا و پایین آن اضافه خواهد شد. البته این را در نظر داشته باشید که برخی از این نتایج ممکن است تبلیغات (Ad) باشند و این به معنی این است که نتیجه یافت شده پولی است و به وسیله صرف هزینه و تبلیغات از سمت گوگل ، به این رتبه رسیده.

serp چیست

نتایج برجسته در ادامه آنالیز serp

نتایج بر جسته از دسته باکس ها و آیتم هایی هستند به شکل های مختلفی در Search Engine Result Page به نمایش گذاشته می شود. در حدود 12 الی 15 درصد از نتایج آیتم های نمایشی در سرپ ، از نتایج برجسته یا همان ویژه هستند. اما شکل و شمایل هر کدام از این المان ها در search engine result page متفاوت است. در قسمت زیر تعدادی از نتایج برجسته را برای شما آماده کرده ایم :

  1. نتایج سوالات متداول (FAQ)
  2. لیست های بدون شماره و شماره دار
  3. نمودار و جدول ها
  4. گراف دانش
  5. نتایج لوکال
  6. نتایج همچنین سوال می شود
  7. نتایج تاپ استوریز (top stories)
  8. نتایج محصول خرید
  9. نتایج عکس و تصویر
  10. نتایج فیلم و ویدئویی

در نظر داشته باشید برخی از خود این موارد می تواند در قالب یک نتیجه پولی یا همان ads باشد. پس می توان گفت که خود نتایج ads هم یک نوعی از موارد هم معمولی و هم برجسته به حساب می آیند.

به طور کلی برخی از این موارد ، صفحات مخصوص خود را دارند. و برخی هم در بین چندین نتایج در اولین ، اواسط و یا اواخر صفحه نتایج دیده می شود. به طور کلی نیاز است تا با برخی از این نتایج آشنا شوید تا اطلاعات جامع تری نسبت به اهمیت و خود serp چیست کسب کنید. به ترتیب هر کدام از موارد بالا برای شما توضیح می دهیم.

serp چیست

آشنایی و آنالیز serp از نتایج برجسته

نتایج سوالات متداول یا همان FAQ ، از سری نتایج Search Engine Result Page هستند که در آن به یکسری از سوالات پر تکرار توسط گوگل ، پاسخ داده شده است. به این شکل که در آن به یک سوال و یا چند سوال در قالب یک باکس اطلاعاتی ، در صفحه نتیجه سرچ ، به نمایش گذاشته می شود. در حدود 18 درصد از کل نتایجی که برای آن از گوگل استفاده می کنند ، سوال است و به این شکل پاسخ داده می شود.

برای اینکه بدانید سری نتایج شماره دار و بدون شماره در نمایش صفحه serp چیست باید بیشتر کلمات و کیورد های انگلیسی را سرچ کنید. این موارد برای سوالات فارسی بسیار کم است. در این حالات به عنوان مثال شماره دار ، به سوالی که به چند مرحله تقسیم شده است را بازگو می کند. مثلا طرز پخت نیمرو چیست کیورد ما است ، با سرچ آن به جواب مراحل انجام آن در قالب باکس های کوچک و یا کشویی برخواهید خورد؛ در قالب بدون شماره ، معمولا سوالی پرسیده می شود که در قالب دسته اطلاعاتی یکجا هستند. مثلا بازیگران فیلم کمپانی ماروِل. در این حالت به شما تمام بازیگران آن را در قالب یک آیتم کشویی افقی و یا یک باکس منحصر به فرد به نمایش گذاشته می شود.

امروز دلار چنده؟ خب معمولا باز هم اینجور موارد در زبان و کشور ما به درستی در قالب محتوا و نتایج جدولی به نمایش گذاشته نمی شود. اما برخی موارد نیز هستند که فارسی و بسیار مهم هستند که در سایر کشور ها نیز سرچ می شود و نیز آن را برای زبان فارسی به نمایش گذاشته اند. معروف ترین موردی که می توانید سرچ کنید ، قیمت بیتکوین است که سرچ آن ، به یک نتیجه نمودار ، در اولین صفحه Search Engine Result Page خواهید رسید.

گراف دانش (Google Knowledge Graph) امروزه خیلی کاربرد دارد و می توان گفت که هر کسی به اندازه معیاری که برای آن از سمت گوگل تعیین شده باشد ، برند شده باشد و بازدید روزانه بالایی داشته باشد. می تواند بخشی از صفحه سرپ آن به گراف دانش تبدیل شود. مثلا شما اسم شرکت سامسونگ را سرچ می کنید و در قالب یک باکس در سایر نتایج ، خواهید داشت که یکسری اطلاعات تکمیلی پیشنهادی را برای شما به نمایش می گذارد. این مورد برای شیئی معروف تعریف شده است. مثلا شما کلمه آهن را نیز وارد کنید باز هم گراف دانش خواهید داشت و یا وارد کردن نام یک شخص معروف و یا متوسط که می تواند بازیگر ، خواننده ، بنیان گذار ، دانشمند و … باشد.

serp چیست

در سال و قرنی که هستیم که همه به دنبال این هستند که تا سریعتر و نزدیک‌ترین مکان مورد نظر خود را پیدا کنند. البته خب همه با این قسمت سر و کار ندارند اما ، گوگل برای این مورد نتایج لوکال را تعریف کرده که شما مثلا کلمه ای را با عنوان لوله بازکنی سرچ می کنید و در کنار نتایج معمولی ، یک نتیجه را در قالب نقشه و مکان های پین شده با اسم لوله کش و یا لوله بازکن پیشنهاد می کند. حتی این اطلاعات می تواند در گراف دانش باشد و یا مشخصات فردی ، شرکتی ، اطلاعاتی و تماسی آن همانطور که در تعریف گراف دانش داده شد ، وجود داشته باشد.

همچنین افراد سوال می کنند ، در نتایج serp چیست؟ در این سری از نمایش نتایج ، از سری سوالاتی در آیتم های آن قید می شود که نسبت به کلید واژه و سوالات و چالش های مرتبط به آن زیاد سوال می شود. مثلا :

  1. بهترین ابزار سئو چیست؟
  2. با کدام ابزار سایت خود را سئو کنیم؟
  3. بهترین ابزار سئو رایگان کدام است؟
  4. چگونه با ابزار سئو ، سایت خود را بهینه کنیم؟
  5. و …

تمام این موارد به ترتیب در قالب یک آیتم چند قسمتی باز شونده ، چیده شده اند تا با کلیک بر روی هر کدام از سوالات ، به جوابی معین نسبت به آن خواهید رسید.

cumulative layout shift چیست
ادامه آنالیز نتایج در جستوجو serp چیست؟

در آنالیز Search Engine Result Page نتایج برجسته ، به مواردی کم پیدا می خوریم که top stories نام دارد. این محتوا از صفحات سرچ به این شکل است که نتایجی را نشان میدهد که به موضوعی خاص اشاره دارد. به این شکل نیست که در آن مجموعه نتایج معمولی و برجسته را در قالبی نشان دهد که در حال ترند شدن است. شما اگر هم اکنون در گوگل سرچ کنید که ps2 (که اشاره به کنسول بازی play station 2 دارد) ، انواع اقسام مختلفی از نتایج برجسته را به شما نشان خواهد داد که به نقد و بررسی این کنسول قدیمی پرداخته. پس این نوع از صفحات نتایج و نتایج برجسته ، اشاره به موضوعی خاص دارد که زمان معرفی آن اطلاق نمی‌شود.

از معدود مواردی که در جستوجوی های فارسی می توان دید ، خرید محصولات است. این نوع از ارائه اسکیما ها ، به مجموعه داده های جمع‌آوری شده از وب سایت ها است که در اول صفحه کلمه ای که جستوجو شده است ، همراه با قیمت و یا سایر مشخصات آن درج می شود. البته این را در نظر داشته باشید که این نوع از نمایش محتوا در سرپ صرف تبلیغات بوده و حتی می توان آن را از موتور جستوجوگر درخواست کرد. این مورد معمولا در سرچ محصولات به زبان لاتین است.

cumulative layout shift چیست

از پر طرفدار ترین نوع نمایش نتایج ، اطلاق می شود به نمایش محتوا های عکسی و ویدیویی. هوش مصنوعی و الگوریتم های گوگل ، به قدری پیشرفته هستند که نسبت به کیوردی که سرچ می کنید ، تمام عکس های وب سایت ها را نسبت به کیورد شما لیست کرده ، و در قسمت نتایج image به شما نمایش خواهد داد. البته این نیز در نمایش و آنالیز serp حائز اهمیت است که شما توانسته باشید کلیدواژه مفهومی تر را به موتور جستوجوگر داده باشید تا بتواند نسبت به آن عکس هایی با کیفیت بالاتر و همچنین مرتبط تر به متقاضی سرچ ارائه دهد.

سرپ قسمت ویدیو هم نمایی ساده همانند اسکیمایی از نتایج معمولی است. فعلا معلوم نیست که خود یوتیوب و گوگل چگونه کوئری های مرتبط را به درستی پیدا می کنند. اما نکته اصلی خود گوگل است که منظور کاربر را حدس میزند و صفحات ویدیو را به درستی از منابع بزرگی همچون یوتیوب ، آپارات و … یافته و در سرپ به نمایش می گذارد. قالب این شکل از ارائه پیشنهاد محتوا ، به شکل یک عکس سپس عنوان و مقداری از متا دیسکریپشن است. که در قالب یک باکس افقی طور و یا ترتیبی در زیر هم قرار می گرند.

اهمیت نمایش و آنالیز serp در گوگل و سئو چیست؟

بسیاری از افراد این سوال را می پرسند که اصلا اهمیت serp چیست و چرا این مقدار در سئو و سایر موارد مهم است؟ ببینید دوستان ، Search Engine Result Page در واقع برای این است که شما بتوانید ببینید که محتوا و صفحه وب سایت شما در صفحه نتایج نمایشی به کاربر به چه شکل است. در واقع آنالیز Search Engine Result Page به این میگویند که شما لینک و اسکیما صفحه خود را به شکل ایده آل به کاربر نشان دهید تا باعث شود روی آن کلیک کند و نرخ آن را بالا ببرد.

در واقع سرپ به صورت مستقیم تاثیر زیادی بر روی سئو ندارد و همه بر میگردد به چیزی که کاربر می خواهد ببینید. در واقع باید به شکلی این مورد ساخته شود که شما بتوانید بیشترین تاثیر را برای کاربر بگذارید تا باعث شود جذب آن شود و روی آن کلیک کند. تا در نتیجه نرخ کلیک و بازدید وب سایت شما بالا رود.

serp چیست

اما به طور کلی این را نیز باید بدانید که چگونه باید محتوایی تولید کنید که از سمت سایر رقبا و همچنین نتایج برجسته بالاتر و جذاب تر باشید. زیرا این سوال زیاد تکرار می شود که بهترین راه داشتن یک جایگاه خوب در serp چیست.

در نظر داشته باشید که نتایج برجسته همیشه کار را برای شما سخت می کنند. پس باید به دنبال کیورد این باشید که هم زیاد توسط کاربران سرچ می شوند ، و هم خارج از نتایج برجسته هستند. زیرا اگر کاربران نتایج برجسته را ببیند و در نتیجه سریع به جواب خود برسند ، دیگر به وب سایت شما ورد نمی کند که هیچ ، تاثیر زیادی هم بر روی سئو نخواهید داشت.

اما از طرفی می توان کاری کرد که از طریق نتایج برجسته بیشترین تاثیر را بر ریو سئو سایت داشت. شما باید محتوای خود را به شکلی حرفه ای و طبق الگوریتم ها کار کید که باعث شود خود این نتایج برجسته از وب سایت شما گرفته شوند. در واقع تعداد و نرخ کلیک زیاد از این بابت خواهید داشت که همگی اعتبار آن به وب سایت شما برمیگردد.

چگونه می توانیم یک آنالیز serp خوب داشته باشیم؟

serp چیست

راه رسیدن به بهترین نتایج serp چیست؟ سوالیست که همه به دنبال آن هستند. بعد از خواندن این مقاله لازم است تا مواردی که در نمایش سرپ تاثیر گذار هستند را برای شما اعلام کنیم تا بتوانید به بهترین شکل ممکن وب سایت خود را بهنیه سازی کنید.

  1. وجود کیورد در عنوان صفحه
  2. تعداد کلمات محتوای صفحه
  3. لینک های داخلی با کیورد خودشان باشند
  4. قابل رویت بودن نام دامین
  5. مجموع بک لینک های ورودی
  6. مجموع دامنه های ورودی بسته به سایت
  7. امنیت در پروتکل و خود وب سایت
  8. سرعت لود سایت
  9. هدایت از طریق سوشیال مدیا

این موارد از جمله کار هایی است که جدای تاثیر در سایر وارد سئو ، بلکه روی سرپ تاثیر گذار است. بهتر است تمرکز خود را از سایر موارد بر ندارید و اختصاصا روی سرپ کار کنید. زیرا بیشتر از 8 تا از 10 موردی که روی سئو تاثیر گذار است ، روی سرپ نیز مشترک و تاثیر گذار است. همانطور که دانستیم serp چیست ، این را نیز دانستیم که چطور باید یک محتوایی را ارائه دهیم تا به طور ناخودآگاه بر روی جذب کاربر تاثیر گذار باشد.

شما در صورت تمایل می توانید تمام پروسه طراحی سایت ، سئو سایت و امنیت آن را نیز به تیم ما ، یعنی تیم پویا وب بسپارید. تیم پویا وب با داشتن سابقه بیشینه در این موارد همواره از سایر رقبای خود چند قدم جلو تر است. از همراهی شما تا انتهای این مقاله سپاس گذاریم.

تماس با پویا وب

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در google

دیدگاه ها بسته شده است

آژانس طراحی سایت پویا وب با طراحی وب سايت حرفه‌ای و طراحی فروشگاه اینترنتی بيش از پانصد شرکت و ميزبانی بيش از هزار وب سايت، فعاليت رسمی خود را از تابستان سال 1395 آغاز کرده و همواره می‌کوشد خدمات خود را با بالاترين کيفيت ممکن و با بهره‌گيری از جدیدترین متدها به شما ارائه دهد.